Wednesday, February 13, 2013

CARAMEL PUDDING

Assalamualaikum readers..
ha?amacam??dh ada yg try recipe rainbow cake aritu??
aku still blm dpt try lg since kedai jual barang2 kek tutup sempena raya cina..
so, menganga jelah duk umah xwt apa2..
actually xde lh menganga sgt..
ada gk tertutup sikit bila aku dapat idea nk wt puding caramel..
cehh!!bajet idea sgt kau ni ann..

xdelah idea mana pn..
tiba2 je nk wt puding caramel sebab ternampak Hanis Zalikha yg cantik, pandai and paling penting dia tu 
ex-segamatrian..ececehhh..promote plk..hahah
bukan apa, ternampak si cantik ni post gmbr puding caramel kt instagram dia..
so, dengan serta-merta kecur air liur aku tgk gmbr dia tu..
duk tgk ingredients yg dia bg n bila fikir2 bahan2 dia YaAllah teramat lh snng nk dpt..
yelah, aku ni still beginner yg lg beginner yg lagi lagi beginner ni mana lh tau sgt nk wt bnda2 mcmni kn..
so, bila duk fikir ada n tny mak ada x bahan2 tu then mak ckp bhan2 dia ada..
apa lg, trus solat maghrib then prepare bahan2 nk wt puding caramel tu..
nk tau bahan2 dia apa x??
bahan2 ni aku amik dr Hanis Zalikha sendiri..
dia ckp recipe tu dari mak dia sndri..
so, i try lh kan sbb tgk commenter yg comment tu ckp dia dh try n sdap..
oh! cepat terpengaruh betul kau ni ann..
-.-'

INGREDIENTS

7 biji telur
1 tin susu pekat manis
1 tin air 
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar gula

see??senang je kan bahan2 dia??
mudah sangat nak dapat..
ok, minta maaf sgt2 aku xtau mcmna nk xplain nk wt bnda ni sebab aku sndri pn main bantai wt ikut suka aku..
yg aku blh ckp, 2 sudu besar gula tu korg kena jd kan dia sebagai gula hangus..
bila dh jd gula hangus, letak kan je dlm pan dan biar kan sejuk sekejap..
ok, lepas tu bahan2 selain gula td korg campur kan semua..
cara aku buat aku pukul telur dulu then masuk kan susu, air dan esen vanilla..
ada aku bca kat blog dia ckp klu nk dpt kan texture pudding yg cantik xde berlubang2, korg kena pukul telur jangan sampai berbuih mcm kite selalu wt pukul telur nk wt telur dadar...
hahaha...
so, bila dah siap adun kan semua bahan, korg just tuang kan je adunan puding tadi keatas gula hangus yang dah dibuat awal tadi..

ha, ingat!!
tuang kan aje tau bkn msuk kn gula hangus dlm adunan then kacau..
jangan jd mcm aku..
my 1st attempt was the worst one...
aku pg campur kan gula hangus td dlm adunan..

so, ini lah jd nya..
teruk kan??
dh mcm scrambled egg dh aku tgk..
trus aku buang..
tsk tsk tsk!!membazir  je..
T___T

ok then, mlm td aku wt lagi sekali puding caramel ni..
kali ni, aku dh xwt mcm aritu..
lepas siap gula hangus, aku bg sejuk dlu..
bila adunan dh siap, aku tuang kan je..
dalam hati tawakal je mntk2 jdi..
klu xjd, membazir lagi jwb dia..
huhu..
tp Alhamdulillah..bila aku tuang kan je atas gula hangus tu, aku kukus selama 30minit..
and yeahh!!sila scroll down ye kawan2..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
tadaaaaaa!!!
walaupun x seindah mana pudding aku tp syukur Alhamdulillah jd jgk..
hikhikhik..



lepas ni in shaa Allah hari jumaat aku nk wt chocolate brownies..
dah lama xwt..
rndu nk mkn..
ok, selamat mencuba kawan2..
terima kasih hanis zalikha bg recipe pudding ni..
sedap!!
ayah den suko makan pudding ni..
ngeee..
ok, see u later..
daaaaaa...




No comments:

Post a Comment